keskiviikko 20. joulukuuta 2017

ruotsalainen vs suomalainen

Vaikka asutaan naapurimaissa ja kansat ei paljoa eroakaan toisistaan, oon silti huomannut pieniä asioita, jotka kuitenkin eriovat paljonkin. Yksi päivä juttelin taas yhden naapurin kanssa, joka kysyin että syödäänkö mekin Suomessa lihapullia ja prinssinakkeja jouluna. No ei nyt ainakaan perinteisesti enkä niihin koskaan itse ole joulupöydässä törmännyt :D Poikaystävän äitikin kysyi, että mitä me jouluna syödään ja mä kerroin kaikista laatikoista, rosollista, karjalanpiirakoista ja kinkusta, jotka mun mielestä on ne tavallisimmat ja löytyy melkein joka kodista. Ainoa sama meillä on siis kinkku pöydässä, vaikka itse en possua syökään. Mulle tosin jäi hieman epäselväksi mitä muute he syövät sitten jouluna, unohdin ihan kysyä, muuta kun niitä lihapullia, prinssinakkeja ja kyllä silliä! Ruotsalaiset ei ainakaan tiedä mitään joulutortuista, mutta piparit ja glögi on sama juttu molemmissa maissa. Tosin poikaystävän perhe syö pipareita, jotka voidellaan voilla ja päälle laitetaan sitä samaa juustoa kuin leivällekin?? Oma perheeni syö lähinnä homejuustoa piparin päällä ilman sitä itse voita..
Toinen huomio, johon en vieläkään ole tottunut. Mun mielestä ruotsalaiset ovat hieman ystävällisempiä ja avuliiampia kuin suomalaiset ja puheliaampia ainakin mitä tuntemattomille ihmisille puhumiseen tulee. Mulle huikataan aina keittiöstä lähtiessä "ha det så bra, ha en fin dag, trevlig kväll, ha det bäst" yms. ja mä edelleen liian usein jään suu pyöränä tujottamaan, ennen kuin tajuan sanoa edes kiitos samoin. En oo tottunu, että mulle miltein tuntemattomat ihmiset vaan toivottelee hyvää päivää ja kaikkea muuta ystävällistä.
Kolmas mikä musta on vähän ironista on se, että kun bussia odotetaat (varsinkin kun kyseessä on päätepysäkki) niin ihmiset voi jonottaa siinä 50 metrin jonossa ja aina seuraava joka pysäkille eksyy menee jonon viimeiseksi. Suomessa lähinnä porukka seisoo pysäkin kaikilla puolilla (ei liian lähellä muita, johon itsekin samaistun haha) ja sitten kun bussi tulee pysäkille pääsee kaikki nätisti yksitellen siihen bussiin. Jonottamisen bussiin ruotsalaiset siis osaa, mutta ei osaa odottaa, että matkustajat pääsee ulos junasta ennen kuin itse menee sisään.. Sekin ero, että Suomessa viitotaan bussi pysähtymään pysäkille (josta ehkä joskus oon maininnutkin) mutta Ruotsissa se pysähtyy, kunhan vaan seisot siinä pysäkillä ( ja auta armias kun se onkin se väärä bussi..).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muistathan olla asiallinen kommentoidessasi :)